Nieuwsbrief 2 De Grondsteen - Vrij Onderwijs
Mailing van De Grondsteen
Verzonden op 14 juni 2022
Welkom!
Welkom in deze 2e nieuwsbrief van de Grondsteen, over het belang van gemeenschapsvorming en initiatief in het onderwijs.
Verder beneden vind je drie lange artikelen, bedoeld om je eigen inzichten en ervaringen werkbaar te maken, of je nu ouder bent of leerkracht, of schoolbestuurder. We hopen zo je ontwikkeling te verrijken en je daadkracht te sterken, in je omgang met het vraagstuk van het sociale leven op school. Dit zijn de onderwerpen:
- Sophia en de wijsheid van het kind
- Vrij en menselijk onderwijs
- Initiatiefnemers: Waldorfonderwijs in de pilot-Ondernemende School Auryn.
Ontvang je deze nieuwsbrief voor het eerst? We zijn zo vrij geweest je deze te sturen, omdat we vermoedden dat je interesse hebt in het onderwerp dat we hier uitgebreid behandelen. Mocht je geen nieuwsbrieven van de Grondsteen meer willen ontvangen, dan kun je je eenvoudig afmelden via de link onderaan.
Agenda
Symposium 8 oktober 2022
Gemeenschapsvorming in het onderwijs - waar begin je?
Locatie: Zeist, Socrateslaan 24
10 uur - 16,00 uur. Kosten volgen nog
Wat is moderne gemeenschapsvorming op school? Wat betekent dat voor de rol van ouders, en van leraren, en voor de bestuurlijke organisatie? En waarom is het zo belangrijk voor het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen?
Inleidende verhalen vanuit praktische spirituatiteit die een handreiking zijn om zelf op weg te gaan. Voorbeelden van hoe het kan en van de moeilijkheden die erbij horen. Workshops om te oefenen en instrumenten te leren kennen waarmee je zelf aan de slag kunt. En veel gesprek en gelegenheid tot vragen!
Binnenkort meer informatie. Wil je op de hoogte gehouden worden? Stuur een berichtje naar: info@degrondsteen.nl!
Ontwikkellabs Ondernemend Onderwijs
voor wie overweegt zelf een school te starten, een andere rol te spelen in het onderwijs, inzicht te ontwikkelen in de eigen verhouding tot onderwijs en de mogelijkheden tot vernieuwing.......
Instapavond 2 september en 16 januari 2023, 20.00-22.00 uur
Vijf bijeenkomsten op vrijdagen van 9.30-17.00
Data OLOO I: 16 en 30 september, 7 en 28 oktober, 11 november
Data OLOO II: 3 en 17 februari, 10 en 24 maart, 14 april
Basiscursus Gedragen Besluitvorming
Najaar 2022:
Instapavond 28 september 20.00 - 22.00 (of middels gesprek)
Vier bijeenkomsten op woensdagen van 10.00 - 17.00 uur
Data: 12 oktober, 2, 16 en 30 november
Voorjaar 2023: Instapavond 15 februari 2023, 20.00 - 22.00
Vier bijeenkomsten op donderdagenvan 10.00 - 17.00 uur
Data: 9 en 23 maart, 6 en 20 februari
Aanmelden: info@degrondsteen.nl
Vooraankondiging: Start nieuwe opleiding procesbegeleider Gedragen Besluitvorming!
Instapavond 11 januari 2023, 20.00-22.00
Deze cursus is het vervolg op de basiscursus Gedragen Besluitvorming en beslaat 5 dagen. Je leert processen begeleiden, van Gedragen Besluitvorming
Data: 25 januari, 15 februari, 8 en 29 maart, 19 april
Locatie: nader te bepalen
Meer informatie volgt dit najaar op de website
Drie nieuwe onderwijs-artikelen
Over hoe we de mens weer voorop kunnen stellen in het onderwijs, de opvoeding en de samenwerking op school, en over het leren aanvoelen en waarnemen wat daarvoor nodig is. We behandelen in deze artikelen zowel het sociale als het anti-sociale dat je kunt tegenkomen binnen een onderwijsinstelling. Veel leesplezier! Het zijn lange artikelen - neem je tijd en print ze gerust uit.
Sophia en de wijsheid van het kind
Harrie Salman vertelt over de wijsheid van Sophia en hoe die leeft en werkt in het kind. Dit is de kostbare schat in onze kinderen die met het juiste soort onderwijs gekoesterd kan blijven, en optimaal eigen gemaakt door de kinderen, in het proces van individualiseren dat opgroeien heet. Zodat zij er in hun volwassen leven mee in contact kunnen blijven staan. Door Harrie Salman (klik hier om het artikel te lezen)
Waarom is het sociale zo belangrijk in het basisonderwijs? Dit artikel gaat over de noodzaak van gezonde sociale verhoudingen op school, zowel voor de gezondheid van kinderen en leraren als voor het leerproces überhaupt. Ook wordt verteld wat wordt bewerkstelligd door anti-sociale werkwijzen en verhoudingen, zoals opgelegde leer- en toetsprotocollen of inhoudsloos geraakte afspraken (sociale gewoonten). Wat is er voor nodig, aan gesprek en sociaal vakmanschap, om de verhoudingen op school gezond te maken? Door Ingrid Busink en Evelien Nijeboer (klik hier om het artikel te lezen)
Initiatiefnemers: Waldorf-school Auryn
Dit of volgend najaar zal de nieuwe basisschool Auryn in Zutphen haar deuren openen. Lieke Deelstra interviewde de initiatiefnemers van Auryn, een gesubsidieerde Waldorfschool in wording, die wordt ingericht mmet behulp van een biografisch ontwikkellab en gedragen besluitvorming. Zo hoeft het verantwoorden aan de onderwijsinspectie geen beperking van de onderwijsvrijheid in te houden. Auryn maakt deel uit van coöperatie De Ondernemende School. Klik hier om het artikel te lezen.
Wil je contact opnemen? Stuur een mail naar info@degrondsteen.nl of bel Ingrid Busink op 06-44426950